Avisernes epoke

Det er bare 100 gange sjovere at se en gammeldags papiravis blive til med hemmelige møder og telefonsamtaler fra telefonbokse på gaden og desperat klipren og klapren på skrivemaskiner og derefter at se avisen gå i trykken med klink og klank og tryksværte og “vi-skal-nå-det-inden-distributionsbilerne-kører”-panik end at se en moderne avis blive til med krypterede e-mails og det sørgeligt udramatiske tryk på ENTER-knappen.

Avis-romantik er der masser af i ‘The Post‘, der er et klassisk Spielberg-drama med den altid fremragende Meryl Streep og den pålidelige men også lidt forudsigelige Tom Hanks i hovedrollerne.

I dag ejes WaPo af Jeff Bezos 😱

Spielberg selv udtaler, at han følte det ekstremt vigtigt at lave denne film på grund af det pres, der i øjeblikket er på medierne – både fra deres stadigt snævrere kreds af højrelænende milliardær-ejere og fra præsidentembedet, der dag og nat tweeter om, hvor løgnagtige medier som fx New York Times er, og dermed underminerer både deres økonomiske fundament og deres troværdighed.

The original whistleblower

Filmen handler om Washington Post, der sidenhen er blevet en af USA’s vigtigste aviser – men det var den ikke dengang, hvor New York Times var forud med mange, mange længder. At filmen IKKE har whistlebloweren Daniel Ellsberg og The Pentagon Papers i den egentlige hovedrolle må man begræde, for den historie kommer altid til at stå i skyggen af Watergate – både i virkeligheden og på film.

Men når det nu skal være, så er det befriende med en moden kvinde i hovedrollen i stedet for de Modige Mandlige Journalister, vi plejer at se i den slags film. Og skønt er det også, at Washington Posts lead man på opgaven er en tyndhåret og decideret usexet moden mand, herligt underspillet af Bob Odenkirk (kendt som den sleazy advokat i Breaking Bad men meget bedre her).

Næsten historisk korrekt

Nu lyder det, som om jeg ikke synes, filmen er god, men det synes jeg altså, og jeg har egentlig kun få anker udover ovenstående. Der er et par påklistrede episoder, der skingrer lidt i deres political correctness, og jeg synes faktisk slet ikke, de er nødvendige, for Ms. Graham, der efter sin mands død var blevet eneejer af Washington Post, fremstår præcis så tøvende og usikker men alligevel grundig, eftertænksom og modig, når det gælder, som man på nogen måde kunne ønske sig af en forkælet overklassekvinde på det tidspunkt (1971).

Det sagnomspundne newsroom

Jeg ved ikke, hvor mange film vi efterhånden har set, der foregår helt eller delvist i et amerikansk “newsroom”, men det er mange. Og her kommer en bekendelse: Jeg bliver aldrig træt af dem. Det handler nok om min livslange fascination af den journalistiske metier, når den ellers hæver sig op over øllebrød eller (værre) klik-journalistik.

***

Forfilm

Min biopartner og jeg så jo også forfilm. Vi så Breathe

Skønt hovedrollen spilles af vidunderlige Claire Foy, så var vi enige om, at den springer vi over. I ved, det der med, at vi gerne vil have både patos, etos og logos i de film, vi ser? Den her (forfilm) forekommer ret tung på patos-siden…

Så så vi forfilm til Charmøren

Vi var forvirrede over, om filmen “bare” handler om en hemmelighedsfuld og muligvis løgnagtig forfører, eller om den har et dybere lag. Mon ikke forfilmen kunne have afsløret det, uden i øvrigt at afsløre for meget af handlingen? Anyway, den skal vi nok se, jo. Ny (for os) skuespiller i hovedrollen – det er ikke hverdagskost.

Endelig så vi forfilm til The Journey

Når man er vokset op med The Troubles i Nordirland, som den væbnede konflikt, vi havde allertættest på, så er det helt underligt, at den i dag næsten er glemt – i hvert fald her i landet. I Irland frygter de en genopliven i forbindelse med Brexit. Lad os håbe, det ikke sker! Den film skal jeg helt sikkert se, og forhåbentlig formår jeg at slæbe et yngre menneske med.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s