Dardenne-brødrenes seneste film ‘Kvinde, Ukendt‘, handler om skyld. Både den man har, og den man føler, man har. Den gør det under et dække af en ret effektiv, omend langsomt fortalt thriller, der foregår i det grå og socialrealistiske fransktalende Belgien, der er så langt, så langt fra de elegante film, vi ellers ofte forventer os, når der tales fransk.
Lægeløftet
Hovedpersonen, en ung læge, oplever for første gang at blive udfordret på sit lægeløfte. Det ændrer hendes tilværelse og hendes syn på sig selv fuldstændig. I det hele taget får ret mange mennesker ændret deres liv på grund af en ung, prostitueret piges død. Årsagen er, at de alle føler skyld af mere eller mindre gode årsager.
Skyld
Ideen med at vise alle de mennesker, der direkte eller indirekte er involveret i et menneskes undgåelige død, er helt genial. Alle, lige fra de mest direkte involverede til dem, der aldrig har mødt pigen, føler de skyld i et eller andet omfang. Alle kunne de have foretaget en handling – stor eller lille – så hendes død ville være undgået, og alle kæmper de med dette på deres meget forskellige måder – alt efter modenhed eller grad af selvindsigt.
En virkeligt anbefalelsesværdig film, men vær advaret: Den er ikke videre opløftende, skønt den har en slags afrundet slutning.
Adèle Haenel
Man skal glæde sig over Adèle Haenel, der spiller den unge læge. Hun er et af fransk films helt store nye navne, og man forstår hvorfor. Hun har på intet tidspunkt i filmen make-up på, og hendes tøjvalg er lige så spændende som at se maling tørre. Alligevel stråler den unge læges usikkerhed, stålsathed, intelligens og dedikation ud til os med enorm styrke.
***
Néné er fast gæste-blogger på Grand-bloggen og blogger desuden på sin egen blog her.