Så er for alvor tid til at trække i arbejdstøjet. Toronto-festivalen starter i dag.
Godt halvvejs gennem Venedig-festivalen affolkes Lidoen betragteligt. Den italienske festival leverer glamour, luksus og pressegodbidder til den store guldløvemedalje, men programmet er ikke nær så omfattende, som det, der præsenteres i Toronto. Så store dele af filmfolket hopper af efter første weekend.
I Toronto er der verdenspremiere på mange af de film, som forventes at ryge ind i Oscaropløbet frem mod februar. Det var f.eks. her, at vi så ’Slumdog Millionaire’, ’Black Swan’ og ’Kongens store tale’ for første gang. Derudover er festivalen også et godt sted at indhente forsømte highlights fra festivalerne i Cannes og Berlin – og gå ombord i nye titler, som ikke nåede at blive klare til Cannes.
Sidste år hentede vi tre godbidder fra den sidste kategori hjem fra Canada: Francois Ozons ’Min nye veninde’, Chritian Petzolds biografaktuelle ’Phoenix’ og ’Mia Hansen-Løves ’Eden’, som vi har premiere på om en uges tid. Hvad der måtte gemme sig i kufferten, når vi rejser hjem næste uge, er svært at gisne om. Men håbet er lysegrønt.
Og så er første dag i Toronto i øvrigt der, hvor Martin Zandvliets ’Under sandet’ får verdenspremiere i det smukke Elgin Theatre– bivånet af instruktøren selv. Forhåbentlig er hovedrolleindehaver Roland Møller også med. Han leverer en præstation i Bodil/Robert-klassen.
Følg løbende Kims besøg på filmfestivalerne i Venedig og Toronto her på bloggen.